Může se i špatná knížka či film stát hitem?
Nenà žádným tajemstvÃm, že hlavnÃm cÃlem filmového a do menÅ¡Ã mÃry i knižnÃho průmyslu je vydÄ›lat co nejvÃc penÄ›z. To je ovÅ¡em možné jen tehdy, když si pÅ™ijdou diváci film shlédnout nebo Ätenáři si onu knihu koupÃ. Problém vÅ¡ak je, že naprostá vÄ›tÅ¡ina filmů a knih, které se dnes vydávajÃ, nenà zrovna pÅ™ÃliÅ¡ kvalitnÃ.
Â
To samozÅ™ejmÄ› nenà nic nového, bylo tomu tak vždy. RozdÃl je vÅ¡ak v tom, že z minulosti pÅ™ežily do dneÅ¡nà doby pouze ty skuteÄnÄ› dobré kousky, zatÃmco ty Å¡patné skonÄily v zapomnÄ›nÃ. OvÅ¡em vytvoÅ™it nÄ›co skuteÄnÄ› dobrého nenà nijak jednoduché. Mnohdy je to dokonce riskantnÃ, neboÅ¥ nemůžeme nikdy vÄ›dÄ›t, jak lidé naÅ¡e dÃlo pÅ™ijmou. PÅ™esto existujà metody, které dovedou i ze Å¡patné knihy Äi filmu udÄ›lat velký hit. PotÞ je v tom, že to nenà levné.
Â
Â
Základem je samozÅ™ejmÄ› řádný marketing. Ten musà být intenzivnÃ, aby vyvolal pocit, že ono dÃlo je skuteÄnÄ› minimálnÄ› poÄinem roku. Nelze jej vÅ¡ak využÃt u každého, neboÅ¥ by pak lidé vůÄi tomuto způsobu propagace otupÄ›li. Proto se použÃvá pouze u nÄ›kterých dÄ›l. A je pravdou, že to funguje.
Â
Pokud se totiž v lidech podařà vyvolat oÄekávánÃ, že se jedná o skuteÄnÄ› nÄ›co výjimeÄného, pak je mnohem pravdÄ›podobnÄ›jÅ¡Ã, že si onu knihu koupà Äi navÅ¡tÃvà film. Je vÅ¡ak pravdou, že u filmového průmyslu je situace ponÄ›kud složitÄ›jÅ¡Ã. ZatÃmco Ätenář si knihu koupÃ, a i když se mu nakonec nelÃbÃ, stále za ni zaplatil, pokud se divákovi nelÃbà film, tak na nÄ›j půjde pouze jednou a následnÄ› si nebude kupovat napÅ™Ãklad jeho DVD.
Â
Â
DalÅ¡Ãm způsobem, jak zvýšit popularitu, zejména u knih, je jejich adaptace – u knih filmová Äi seriálová, u filmu knižnÃ. Tyto pak pÅ™inášà dalÅ¡Ã penÃze, neboÅ¥ Ätenář/divák si myslÃ, že by nÄ›co takového nedÄ›lali, pokud by se nejednalo o skuteÄnÄ› výjimeÄnÄ› dobré dÃlo. Ukazuje se vÅ¡ak, že tomu tak ani zdaleka nenÃ.
Â
I to je důvod, proÄ bychom mÄ›li i v tomto pÅ™ÃpadÄ› pÅ™estat naslouchat reklamám. Obvykle totiž nejsou ani zdaleka tak upÅ™Ãmné a vÄ›rohodné, jak se tvářÃ.